Khamis, 29 Julai 2010

Kerajaan didesak tak jelaskan bayaran bon PKFZ

Kementerian Pengangkutan digesa supaya menjelaskan keperluan untuk membayar semula RM228 juta kepada pemilik bon Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ).

Persoalan tersebut timbul berikutan laporan akhbar The Sun hari ini berhubung kewujudan surat surat aku janji oleh syarikat Kuala Dimensi Sdn Bhd (KDSB) yang merupakan kontraktor utama PKFZ, yang mengeluarkan bon tersebut.

NONEMenurut setiausaha publisiti DAP Tony Pua, surat tersebut menjanjikan pembinaan dan penyiapan PKFZ sehingga sedia digunakan dan untuk menampung apa-apa kekurangan pembayaran kepada pemegang bon.

Pua berkata, memandangkan Pihak Berkuasa Zon Bebas (PKA) telahpun memulakan saman terhadap KDSB kerana membuat tuntutan berlebihan dan tidak menyiapkan kerja mereka, kerajaan melakukan tindakan yang bercanggah sekiranya bertegas untuk membayar syarikat tersebut sebelum perkara itu diputuskan mahkamah.

Kerajan bertindak dengan "tidak masuk akal langsung" untuk membuat bayaran tersebut, sedangkan kerajaan senfiri yang mendakwa kerja-kerja tersebut tidak dijalankan, kata Pua.

Menurut satu laporan The Edge Financial Daily, badan pengarah PKA board enggan melunaskan bayaran tersebut atas dasar berkenaan.

Namun, satu kenyataan yang dikeluarkan menteri pengangkutan Datuk Kong Cho Ha semalam menyebut, kerajaan wajib membuat bayaran tersebut.

Kenyataan ringkas oleh Kong tersebut hanya menyatakan bahawa kerajaan telah mengambil kira "semua faktor relevan", yang disifatkan Pua sebagai satu usaha untuk melindungi kroni kerajaan.

Satu-satunya sebab yang memungkinkan Kong berkeras untuk membuat bayaran tersebut adalah untuk melindungi KDSB.

Tindakan ini adalah untuk memastikan KDSB tidak dimenghadapi masalah kewangan dengan pemegang bon, kata Pua lagi.

[Baca berita penuh]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan